Telecomschuld? Geen lening!

Heb je een openstaande telefoonrekening? Dan is de kans groot dat een toekomstige nieuwe lening wordt geweigerd. Het CD&V heeft namelijk een nieuw wetsvoorstel klaar liggen. Deze nieuwe wetswijziging lijkt op de recentelijk veranderende Nederlandse Telecomwet van 2017.

Het probleem van telecomschulden

Onderzoek van de Nationale Bank toont aan dat (zware) toekomstige schulden bij particulieren, vaak beginnen bij telecomschulden. Hierbij moet je denken aan openstaande telefoon- of internetrekeningen.

Op den duur leiden dit soort rekeningen ertoe, dat consumenten niet meer in staat zijn om aan andere betalingsverplichtingen te voldoen. Denk hierbij aan hypothecaire- en consumentenkredieten. Volgens het onderzoek van de Nationale Bank hebben wanbetalers met telecomschulden tien keer zoveel kans op verdere toekomstige betalingsproblemen.

Kredietregistratie lijkt de oplossing

In 2014 spraken de coalitiepartners al af om diverse schulden toe te voegen aan het CPK (Centrale voor kredieten aan particulieren). Destijds was het bij een idee gebleven. Nu, in 2018, komt het CD&V met een nieuw wetsvoorstel. Hiermee moeten overmatige schuldenlasten bij gezinnen in de toekomst voorkomen worden. Het CD&V gelooft dat dit kan door telecomschulden te registeren bij het CKP.

Waarom kredietregistratie?

CD&V-kamerlid Leen Dierick, legt de reden tot het nieuwe wetsvoorstel uit: “Het probleem is dat men nu geen zicht heeft op telecomschulden, die nochtans wel kunnen wijzen op fundamentele betalingsmoeilijkheden. De informatie over een aanhoudende betalingsachterstand van telecomfacturen kan dienen als knipperlicht om het kredietrisico van particulieren te beoordelen”.

Door telecomschulden ook te registreren bij het CKP, moet voorkomen worden dat consumenten nóg verder in de schulden raken. Kredietverstrekkers worden met de invoering van het nieuwe wetsvoorstel verplicht om consumenten te controleren op kredietwaardigheid. Aan de hand van deze toetsing wordt voortaan bepaald of de kredietaanvrager de lening daadwerkelijk kan bekostigen. 

Hoe voorkom je een telecomschuld?

Er zijn meerdere manieren om een telecomschuld te voorkomen, onderstaand hebben we een paar praktische tips voor je.

1.   Bereken of je een (telefoon)abonnement wel kunt betalen

Logisch zul je denken. Het lijkt inderdaad het meest voor de hand liggende om te doen. Toch zijn er genoeg mensen die zich hier nog in vergissen. Controleer altijd of je een abonnement wel écht kunt betalen. Zorg ervoor dat je jouw toestel maandelijks netjes kunt afbetalen. Hiermee voorkom je toekomstige problemen.

Je kunt natuurlijk denken: ‘’Wat maken mij die paar tientjes (extra) per maand nou uit?” Dan kun je je nog behoorlijk vergissen. Al deze tientjes bij elkaar opgeteld kunnen gemakkelijk oplopen tot enkele honderden euro’s.  

2.   Koop een nieuwe telefoon als los toestel

Het voordeel van een los toestel is dat je niet vastzit aan een duur telefoonabonnement. Wist je dat een telefoonabonnement ook als een ‘lening’ wordt beschouwt? Dit komt omdat het toestel - in de meeste gevallen - pas van jou wordt nadat het abonnement volledig is afbetaald. Als je een telefoon als los toestel koopt, dan betaal je deze in één keer volledig af. Hierdoor ga je geen lening aan.

3.   Koop een gereviseerde telefoon als los toestel

Vind je een nieuwe telefoon als los toestel te duur? Dan kun je ook een gereviseerde telefoon overwegen en deze combineren met een sim-only abonnement. De meeste mensen kiezen voor refurbished telefoons vanwege de aantrekkelijke prijs. Je kunt namelijk honderden euro’s besparen met een refurbished telefoon.

Prijsverschil tussen nieuw en refurbished Apple

Een nieuwe iPhone 7 kost bij Apple € 639, terwijl een refurbished iPhone 7 exemplaar al verkrijgbaar is vanaf € 399. Hiermee bespaar je al méér dan € 200.

Wat is een refurbished telefoon?

Een refurbished telefoon is een opgeknapte tweedehands telefoon. Het grote verschil tussen tweedehands van een particulier en een refurbished telefoon, is dat refurbished toestellen grondig worden nagekeken. Eventuele niet-marcherende onderdelen worden (bij Forza Refurbished) vervangen door volledig nieuwe onderdelen. Tenslotte worden de toestellen ook professioneel gekuist, zowel inhoudelijk (met een schone OS-installatie) als een fysieke kuisbeurt.

Video uitleg: wat is refurbished?

Het onderstaande filmpje legt het refurbished concept nog duidelijker uit.

Waarom zou je een (Forza) refurbished telefoon kopen?

  • De nieuwste telefoons, maar dan honderden euro’s goedkoper;
  • Geen CPK-registratie, omdat je het toestel in één keer afbetaalt;
  • Geleverd met twee jaar garantie, waardoor je zeker en vast bent van een betrouwbare aankoop;
  • Gratis nieuwe accessoires meegeleverd, maak dus direct gebruik van je toestel;
  • Nagekeken door speciale robots én techniekers;
  • Niet tevreden over je aankoop? Retour gratis binnen 14 dagen.